• Telefoon: + 31(0)545 29 16 68
  • Email: info@ski-schaats.nl

Ski’s

Bolster

De markt wordt tegenwoordig overspoeld met nieuwe concepten op het gebied van ski’s. De lange latten die te verkrijgen zijn bieden tal van mogelijkheden. Het is bij aanschaf goed om te kijken naar uw persoonlijke eisen en wensen.

Soorten

Het grote aanbod in ski’s is grofweg in te delen in de volgende soorten ski’s:

Alpine ski’s:
De alpine ski is snel en reageert met veel precisie. Zeer geschikt voor gebruik op de harde pistes. Hoewel dit geen competitieski is, gebruiken veel skiërs ze hier wel voor.
Carve ski’s:
Bijna alle ski’s die je vandaag de dag de in de winkel vindt zijn carve ski’s. De ski heeft een kenmerkende vorm: hij begint breed, is smal in het midden en loopt weer breed uit. Ze zijn geschikt voor beginners en gevorderden. Verder bieden ze voldoende controle en is skiën in hoog tempo geen probleem, afhankelijk van de soort carve.
Freeride ski’s:
Deze ski’s zijn all-mountain en allround, maar wel bedoeld voor de gevorderde skiër. Ze zijn gemaakt voor moeilijke omstandigheden en doen het goed op elk oppervlak. Freeride ski’s komt u tegen op de on- én off-pistes.
All mountain ski’s:
All mountain ski’s zijn geschikt voor een groot scala aan mogelijkheden. Ze zijn geschikt voor nagenoeg alle pisteomstandigheden en sneeuwcondities.
Freerange ski’s:
Met freerange ski’s kunt u skiën op verse onbetreden sneeuw

 

Kenmerken van de ski

De vier belangrijkste kenmerken van ski’s zijn: de lengte, de breedte, de taillering en de stijfheid.

Lengte
Tien jaar geleden werden er nog regelmatig ski’s verkocht die 10 tot 15 cm. boven de lichaamslengte waren. De laatste jaren worden de ski’s echter steeds korter. Een kortere ski is wendbaarder en een langere ski biedt meer stabiliteit en controle.

Breedte
Hoe breder de ski, hoe meer stabiliteit en drijfvermogen. Dit maakt de ski, naast off-piste skiën, zeer geschikt voor verschillende ondergronden, zoals verse zachte sneeuw.

Taillering
Taillering geeft het verschil in breedte tussen voorkant (tip), taille (waist) en achterkant (tail) aan. De taillering wordt meestal aangegeven op de ski’s, door drie getallen (bijvoorbeeld 120-96-110). Uiteindelijk wordt de radius van een ski bepaald door de taillering.

Stijfheid
Nieuwe materialen en constructies laten ook de kortere ski’s over voldoende stijfheid beschikken. Zo worden de voordelen van kortere ski’s (wendbaarheid en draaigemak) gecombineerd met stabiliteit bij hogere snelheden.

Lengtestijfheid
Het totale gevoel van een ski is voor een groot gedeelte afhankelijk van de lengtestijfheid van een ski. Een stugge ski is stabieler bij hoge snelheden, maar het vergt meer kracht om de ski de bocht in te sturen. Een soepele ski is minder stabiel bij hoge snelheden, maar stuurt veel gemakkelijker een bocht in.

Torsiestijfheid
De torsiestijfheid staat voor de stijfheid in diagonale richting. Een stijve ski heeft een goede controle en kantengrip. Ook is het tegenwoordig mogelijk om ski’s die soepel in de lengte zijn, voldoende torsiestijfheid te geven.

Eigenschappen

Draaigemak, kantengrip, stabiliteit, kantenwissel en drijfvermogen zijn belangrijke eigenschappen van de ski.

RadiusKantengripDemping
Hoe korter de radius, hoe korter de bochten die u kunt maken. De radius is een maat voor de kleinste cirkel die met de ski’s gemaakt kan worden. Een korte radius, met grote wendbaarheid, wordt bereikt door een sterk getailleerde ski. Een minder getailleerde ski zorgt voor een grotere radius met langere bochten. De nieuwste generatie ski’s is breder en sterk getailleerd. Dit zorgt ervoor dat ze zowel op als buiten de piste zeer goed te gebruiken zijn.
Een goede kantengrip is belangrijk bij hogere snelheden en op harde, ijzige pistes. De mate van kantengrip wordt onder meer bepaald door de torsiestijfheid van de ski. Een hogere torsiestijfheid betekent meer kantengrip, omdat de volledige staalkant in de sneeuw wordt gedrukt. De hoek en de scherpte van de staalkant zijn ook van invloed op de kantengrip.
Hogere snelheden en het skiën op ijzige pistes zorgen ervoor dat de ski de neiging heeft om te gaan trillen. Dit heeft ook een grotere belasting van spieren en gewrichten tot gevolg. Het zijn vooral de duurdere ski’s die daarom over geavanceerde dempingsystemen beschikken. Dit zorgt voor een sterke verbetering van het comfort

Wat we doen

Wat we doen